TRASY ROWEROWE Z KROŚCIENKA NAD DUNAJCEM – BIKE.AWIJAS.PL
Trasa:Krościenko nad Dunajcem Rynek, Červený Kláštor, Lysá nad Dunajcom, Niedzica, Trybsz, Czarna Góra, Jurgów, Ždiar, Tatranská Kotlina, Slovenská Ves, Spišská Stará Ves, Červený Kláštor, Krościenko nad Dunajcem Rynek
Region:Pieniny polskie i słowackie, Spisz polski i słowacki, Podhale, Tatry polskie i słowackie
Odległość:ok. 125 km
Czas w trasie:ok. 10 h
Czas jazdy:ok. 7 h
Przy średniej prędkości:ok. 18 km/h
Szczegółowy przebieg trasy:Krościenko nad Dunajcem, Szczawnica, Červený Kláštor, Majere, Spišská Stará Ves čast Lysá nad Dunajcom, Niedzica, Łapsze Niżne, Łapsze Wyżne, Trybska Przełęcz, Trybsz, Czarna Góra, Jurgów, Podspády, Sedlo pod Príslopom, Ždiar, Vysoké Tatry – Tatranská Kotlina, Slovenská Ves, Magurské sedlo, Reľov, Spišské Hanušovce, Matiašovce, Spišská Stará Ves, Majere, Červený Kláštor, Szczawnica, Krościenko nad Dunajcem
Odległości pośrednie i wysokości n.p.m.:0 Krościenko nad Dunajcem – Rynek / rondo (420 m n.p.m.)
3 Szczawnica – skrzyżowanie przy Dunajcu (431 m n.p.m.)
5 Szczawnica–Lesnica – granica
13 Červený Kláštor
20 Lysá nad Dunajcom–Niedzica granica
22 Niedzica – dolny zbiornik – skrzyżowanie (495 m n.p.m.)
23 Niedzica – dolny zbiornik – rondo
__ Trybska Przełęcz (745 m n.p.m.)
40 Czarna Góra
58 Sedlo pod Príslopom (1081 m n.p.m.)
77 Myší vŕšok (673 m n.p.m.)
80 Slovenská Ves
86 Magurské sedlo (949 m n.p.m.)
104 Spišská Stará Ves – główne skrzyżowanie
112 Červený Kláštor
120 Szczawnica–Lesnica – granica
122 Szczawnica – skrzyżowanie przy Dunajcu (431 m n.p.m.)
125 Krościenko nad Dunajcem – Rynek / rondo (420 m n.p.m.)
Nawierzchnia:asfalt (większość), kostka (fragment ścieżki w Szczawnicy i granica – Niedzica), droga bita (okolice granicy – Červený Kláštor, okolice Slovenskej Vsi), strumyk (okolice Slovenskiej Vsi)
Opis trasy:Z Krościenka należy jechać ok. 3 km ruchliwą szosą Krościenko–Szczawnica, brak pobocza. W Szczawnicy skręcić na pierwszym dużym skrzyżowaniu (przy Dunajcu) w prawo i przejechać przez most na Grajcarku. Następnie ok. 2 km ścieżki pieszo-rowerowej do granicy (Drogi Pienińskiej; uwaga! spory ruch pieszych i rowerzystów, kilka niebezpiecznych zakrętów zarówno po stronie polskiej, jak i słowackiej). Po przejechaniu granicy (uwaga! kilkudziesięciometrowy odcinek nieprzystosowany do ruchu rowerów) po kilkuset metrach należy skręcić w prawo na rozdrożu. Po ok. 7–8 km jazdy wzdłuż Dunajca (poza 3 krótkimi podjazdami trasa płaska) należy skręcić w prawo na mostek i dojechać do głównej drogi, gdzie należy skręcić w prawo. Dalej jedziemy lekkim podjazdem aż do skrzyżowania przy Spišskej Starej Vsi, gdzie skręcamy w prawo w kierunku granicy (drogowskaz: Lysá n/Dunaj., Št. hr. Poľsko). Za granicą zaczyna się ścieżka pieszo-rowerowa po lewej stronie drogi. Na pierwszym skrzyżowaniu należy skręcić w lewo w kierunku Nowego Targu (jest drogowskaz), następnie na rondzie znów w lewo w kierunku Niedzicy (jest drogowskaz na Niedzicę, Groń, Zakopane oraz znak kierujący na zabytkowy kościół w Trybszu; nie mylić miejscowości Niedzica z miejscowością Niedzica Zamek, która leży w innym kierunku). Zaraz za rondem ścieżka pieszo-rowerowa się kończy, należy zjechać na szosę o dość niewielkim ruchu. W Niedzicy znajduje się kolejne rondo, na którym należy skręcić w prawo na Łapsze. Od Niedzicy przez Łapsze Niżne, Wyżne, aż do Trybskiej Przełęczy droga głównie pod górę. Pod koniec stromy podjazd. Od przełęczy do Trybsza zjazd w dół. W Trybszu za kościołem należy skręcić w lewo na Czarną Górę (jest drogowskaz i znak kierujący na jakiś zabytek). Dalej ok. 2–3 km lekkiego podjazdu i ok. 1 km stromego podjazdu, następnie stromy zjazd w dół. Później w miarę płaski odcinek aż do głównej szosy. Tam należy skręcić lekko w lewo na Jurgów i granicę (droga z lekkimi podjazdami i zjazdem w dół przed granicą). Za granicą dość krótki odcinek szerokiej szosy aż do skrzyżowania z ruchliwą szosą Łysa Polana–Spišská Bela w miejscowości Podspády, gdzie należy skręcić w lewo. Kawałek dalej zaczyna się stromy podjazd na Sedlo pod Príslopom (przełęcz), bez pobocza, a następnie ok. 19 km zjazdu w dół (początkowo stromego, później coraz mniej) w kierunku Spišskej Beli. Od centrum Tatranskiej Kotliny po lewej stronie szosy zaczyna się wysokiej jakości ścieżka rowerowa w kierunku Spišskej Beli. Po kilku km (ok. 19 km od przełęczy), nie dojeżdzając do Spišskej Beli, dojeżdżamy do miejsca odpoczynku Myší Vŕšok. Tam skręcamy w lewo w kierunku Slovenskej Vsi (jest drogowskaz dla rowerzystów). Początkowo jedziemy asfaltem, później polną drogą. Po ok. 1,5 km na rozjeździe skręcamy w lewo, następnie ostro w prawo, przejeżdżamy płytki strumyk i jedziemy dalej polną drogą, a następnie asfaltem do Slovenskiej Vsi. Po dojechaniu do głównej drogi skręcamy w prawo w dół, a kilkaset metrów dalej w lewo na Spišską Starą Ves (jest drogowskaz). Ok. 1 km dalej na skrzyżowaniu (bez drogowskazu) skręcamy w prawo. Jeszcze ok. 1 km dalej rozpoczyna się stromy podjazd o długości ok. 3 km na Magurské sedlo (przełęcz). Następnie ok. 10 km stromego zjazdu w dół do, przez i za wieś Reľov. Później ok. 8 km lekkiego zjazdu i płaskich odcinków aż do skrzyżowania tuż za miejscowością Spišská Stará Ves, gdzie należy skręcić w prawo na Červený Kláštor (jest drogowskaz). Dalej do Krościenka trasa nadal w większości jest płaska lub wiedzie w dół. W Červeným Kláštorze na ostrym zakręcie w prawo (ok. 600 m za kładką) należy skręcić w lewo i po ok. 250 m, po dojechaniu do głównej ścieżki pieszo-rowerowej (Drogi Pienińskiej) skręcić w lewo. Po ok. 7–8 km jazdy wzdłuż Dunajca (poza 3 krótkimi podjazdami trasa płaska; uwaga! spory ruch pieszych i rowerzystów, kilka niebezpiecznych zakrętów zarówno po stronie słowackiej, jak i polskiej) dojeżdża się do skrzyżowania, na którym należy skręcić w lewo i po kilkuset metrach przejeżdża się granicę (uwaga! kilkudziesięciometrowy odcinek nieprzystosowany do ruchu rowerów). Następnie ok. 2 km kontynuacji ścieżki pieszo-rowerowej po polskiej stronie. W Szczawnicy przejazd przez most na Grajcarku i ok. 200 m dalej, po dojechaniu do głównej szosy, należy skręcić w lewo i przejechać 3 km ruchliwą szosą, brak pobocza. Przed samym mostem w Krościenku można zjechać na kilkusetmetrową ścieżkę rowerową prowadzącą do Rynku.
Bary, restauracje*:
  • Szczawnica – dużo (trzeba zboczyć z trasy)
  • Červený Kláštor – dużo
  • Łapsze Niżne – dużo
  • Łapsze Wyżne – brak
  • Trybsz – brak
  • Czarna Góra – blisko początku wsi po prawej stronie Zajazd u Milonów – polecam: www.zajazdumilonow.pl
  • Tatranská Kotlina – dużo
  • Reľov – karczma w centrum nieczynna, przed samym końcem wsi po lewej zajazd Motorest (czynny 12:00–20:00) – polecam
  • Sklepy, gdzie można kupić zimną wodę*:
  • Szczawnica – dużo
  • Červený Kláštor – dużo
  • Lysá nad Dunajcom – dużo
  • Niedzica – dużo
  • Trybsz – przy skrzyżowaniu na Czarną Górę
  • Slovenská Ves – tylko w barze przy wymienionym w opisie trasy skrzyżowaniu bez drogowskazów