TRASY ROWEROWE Z KROŚCIENKA NAD DUNAJCEM – BIKE.AWIJAS.PL
Trasa:Krościenko nad Dunajcem Rynek, Grywałd, Krośnica, góra Wdżar, Czorsztyn, Sromowce Niżne, Červený Kláštor, Krościenko nad Dunajcem Rynek
Region:Gorce, Pieniny
Odległość:ok. 40 km
Czas w trasie:ok. 4 h
Czas jazdy:ok. 3 h
Przy średniej prędkości:ok. 15 km/h
Szczegółowy przebieg trasy:Krościenko nad Dunajcem (ul. Jagiellońska), Grywałd (ul. Jana Pawła II – Dziadowe Kąty, ul. Lubań, ul. Graniczna), Krośnica (ul. Polna, ul. Ojca Leona), polna/leśna droga, niebieski szlak, Przełęcz Drzyślawa, góra Wdżar, Kluszkowce lub Przełęcz Krośnicka (Snozka), Czorsztyn, Przełęcz Snozka Zamecka, Przełęcz Osice, Sromowce Wyżne, Sromowce Niżne, Červený Kláštor, Szczawnica, Krościenko nad Dunajcem
Odległości pośrednie i wysokości n.p.m.:0 Krościenko nad Dunajcem – Rynek / rondo (420 m n.p.m.)
2 Grywałd – skrzyżowanie na Dziadowe Kąty
5 Grywałd – skrzyżowanie ul. Jana Pawła II / ul. Zamkowa
6 Grywałd – centrum
__ Przełęcz Drzyślawa (693 m n.p.m.)
__ Wdżar (767 m n.p.m.)
15 Przełęcz Snozka Zamecka (658 m n.p.m.)
17 Przełęcz Osice (668 m n.p.m.)
22 Sromowce Wyżne – przystań flisacka (470 m n.p.m.)
26 Sromowce Niżne – rondo (455 m n.p.m.)
27 Červený Kláštor
35 Szczawnica–Lesnica – granica
37 Szczawnica – skrzyżowanie przy Dunajcu (431 m n.p.m.)
40 Krościenko nad Dunajcem – Rynek / rondo (420 m n.p.m.)
Nawierzchnia:asfalt (większość), drogi bite/polne/leśne (granica Grywałdu i Krośnicy oraz od górnej części Krośnicy do okolic góry Wdżar)
Opis trasy:Z Krościenka należy jechać ok. 2 km ruchliwą szosą w kierunku Nowego Targu, lekko pod górę, brak pobocza. W Grywałdzie, tuż za początkiem wsi, od razu za mostem na potoku Piekiełko należy skręcić w prawo w ul. Jana Pawła II i jechać nią lekko pod górę ok. 2,5 km – do końca. Następnie należy skręcić ostro w lewo na stromy podjazd o długości ok. 200 m, a potem zjechać w dół do centrum Grywałdu kilkaset metrów. Na końcu drogi należy skręcić w lewo w dół w ul. Lubań, a po ok. 200 m, przy przystanku autobusowym, w prawo. Ok. 1 km dalej należy skręcić lekko w prawo w ul. Graniczną i jechać nią prosto (po kilkuset metrach ul. Graniczna skręci w prawo – należy jechać tam prosto). W ten sposób dojedzie się drogą (przez kilkaset metrów bitą, pozostała część asfaltowa) do Krośnicy, do ul. Polnej, a dalej w dół do głównej drogi (ul. Ojca Leona). Należy skręcić w prawo pod górę. Po ok. 2 km skończy się droga asfaltowa, a ok. 100 m dalej należy skręcić ostro w lewo na podjazd kamienistą drogą.

Widok na Pieniny i górę Wdżar z pola nad Krośnicą

Po ok. 200 m na rozdrożu należy pojechać prosto (na zachód – północny zachód) i jechać dalej drogą przez las ok. 600 m, na kolejnych dwóch rozdrożach wybierając opcję lekko w lewo. Tym sposobem dojedzie się do niebieskiego szlaku i należy skręcić w lewo.

Góra Wdżar

Po kilkuset metrach jazdy w dół kamienistą drogą dojeżdża się do podnóża góry Wdżar (Przełęcz Drzyślawa). Można wyjechać na szczyt stromym podjazdem o długości ok. 400 m.

Gorce z góry Wdżar

Góra Wdżar – wyciąg

Góra Wdżar – widok w kierunku Jeziora Czorsztyńskiego i opis szczytów

Widok w kierunku Jeziora Czorsztyńskiego z góry Wdżar

Góra Wdżar – wyciągi

Z góry należy zjechać tą samą drogą i u podnóża skręcić w lewo na Kluszkowce bądź w prawo na niebieski szlak okrążający górę od wschodu. W przypadku jazdy przez Kluszkowce po dojechaniu do asfaltowej drogi należy jechać nią w dół ok. 2 km. Tuż przed końcem drogi z pierwszeństwem (znakiem „ustąp pierwszeństwa”) należy skręcić w lewo w ul. Strażacką, potem ok. 150 m dalej w prawo pod górę i po kolejnych 100 m w lewo na główną szosę w kierunku Krościenka, a następnie po ok. 300 m w prawo na Czorsztyn.

Kluszkowce – most na głównej szosie

Po kilkuset metrach do drogi na Czorsztyn dochodzi z lewej strony niebieski szlak znakowany nietypowo na asfalcie. W przypadku jazdy od podnóża góry Wdżar w prawo, należy cały czas kierować się niebieskim szlakiem, którym dojedzie się właśnie do wspomnianej drogi na Czorsztyn.

Droga do Czorsztyna – widok w kierunku Czorsztyna

Góra Wdżar z drogi do Czorsztyna

Widok w kierunku Jeziora Czorsztyńskiego z drogi do Czorsztyna

W Czorsztynie należy skręcić w lewo i po kilkuset metrach w prawo na Sromowce.

Pieniny z drogi na Sromowce Niżne

Po kilku km jazdy drogą raz w górę, raz w dół (ale głównie w dół) i przejechaniu przez teren Pienińskiego Parku Narodowego, należy skręcić w lewo na Sromowce Niżne i kontynuować jazdę najpierw stromo w dół, później coraz bardziej płasko, przez kilka kolejnych km (częściowo tuż nad brzegiem Dunajca) aż do ronda.

Kładka Sromowce Niżne – Červený Kláštor

Na rondzie należy skręcić w prawo na kładkę pieszo-rowerową, za kładką (już w Červeným Kláštorze) w lewo.

Trzy Korony z Červeného Kláštora

Odradzam jazdę ścieżką pieszo-rowerową ze względu na okropną nawierzchnię. Ok. 600 m dalej na ostrym zakręcie w prawo należy skręcić w lewo i po ok. 250 m, po dojechaniu do głównej ścieżki pieszo-rowerowej (Drogi Pienińskiej) skręcić w lewo. Po ok. 7–8 km jazdy wzdłuż Dunajca (poza 3 krótkimi podjazdami trasa płaska; uwaga! spory ruch pieszych i rowerzystów, kilka niebezpiecznych zakrętów zarówno po stronie słowackiej, jak i polskiej) dojeżdża się do skrzyżowania, na którym należy skręcić w lewo i po kilkuset metrach przejeżdża się granicę (uwaga! kilkudziesięciometrowy odcinek nieprzystosowany do ruchu rowerów). Następnie ok. 2 km kontynuacji ścieżki pieszo-rowerowej po polskiej stronie. W Szczawnicy przejazd przez most na Grajcarku i ok. 200 m dalej, po dojechaniu do głównej szosy, należy skręcić w lewo i przejechać 3 km ruchliwą szosą, brak pobocza. Przed samym mostem w Krościenku można zjechać na kilkusetmetrową ścieżkę rowerową prowadzącą do Rynku.
Bary, restauracje*:
  • pod górą Wdżar (czynne sezonowo)
  • Kluszkowce – dużo
  • Czorsztyn – Zajazd pod Smrekami (należy zboczyć z trasy ok. 200 m)
  • Sromowce Niżne – dużo (np. schronisko Trzy Korony, do którego trzeba zboczyć z trasy, jadąc na rondzie prosto)
  • Červený Kláštor – dużo
  • Szczawnica – dużo (trzeba zboczyć z trasy)
  • Sklepy, gdzie można kupić zimną wodę*: