TRASY ROWEROWE Z KROŚCIENKA NAD DUNAJCEM – BIKE.AWIJAS.PL
Trasa:Krościenko nad Dunajcem Rynek, Lesnica, Stará Ľubovňa, Jakubany, Točňa, Ihľany, Toporec, Haligovce, Krościenko nad Dunajcem Rynek
Region:Pieniny polskie i słowackie, Spisz słowacki
Odległość:ok. 103 km
Czas w trasie:ok. 9 h
Czas jazdy:ok. 6,5 h
Przy średniej prędkości:ok. 16 km/h
Szczegółowy przebieg trasy:Krościenko nad Dunajcem, Szczawnica, Lesnica, Lesnické sedlo, Veľký Lipník, Stráňany, Stráňanské sedlo, Kamienka / Камюнка, Hniezdne, Stará Ľubovňa (Ľubovniansky hrad, centrum), Nová Ľubovňa, Jakubany, Vysoká Pec, Točňa (Malý Václavák), Ihľany, Jurské, Holumnica, Toporčík, Toporec, Toporecké sedlo, Veľka Lesná, Haligovce, Červený Kláštor, Szczawnica, Krościenko nad Dunajcem
Odległości pośrednie i wysokości n.p.m.:0 Krościenko nad Dunajcem – Rynek / rondo (420 m n.p.m.)
3 Szczawnica – skrzyżowanie przy Dunajcu (431 m n.p.m.)
5 Szczawnica–Lesnica – granica
7 Lesnica – remiza / urząd gminy (485 m n.p.m.)
11 Lesnické sedlo (710 m n.p.m.)
13 Veľký Lipník – skrzyżowanie (ok. 590 m n.p.m.)
16 Stráňany
17 Stráňanské sedlo (730 m n.p.m.)
23 Kamienka – centrum
27 Hniezdne – skrzyżowanie
30 Stará Ľubovňa – stacja benzynowa / skrzyżowanie na Litmanovą / skrzyżowanie na Piwniczną / skrzyżowanie na zamek / wiadukt (ok. 520 m n.p.m.)
32 Stará Ľubovňa – zamek (Ľubovniansky hrad) (640 m n.p.m.)
34 Stará Ľubovňa – skrzyżowanie na zamek / wiadukt (ok. 520 m n.p.m.)
35 Stará Ľubovňa – centrum
38 Nova Ľubovňa – rondo (ok. 562 m n.p.m.)
41 Jakubany – kościół (ok. 562 m n.p.m.)
46 Vysoká Pec (710 m n.p.m.)
54 Točňa (Malý Václavák) (1087 m n.p.m.)
61 Ihľany – skrzyżowanie / most (688 m n.p.m.)
62 Ihľany – kościół
64 Jurské – kościół
67 Holumnica – ruiny zamku
69 Toporčík / skrzyżowanie szosy Stará Ľubovňa-Poprad z drogą Ihľany-Haligovce / przejazd i przystanek kolejowy (575 m n.p.m.)
71 Toporec – kościół (607 m n.p.m.)
78 Toporecké sedlo (799 m n.p.m.)
82 Veľká Lesná – kościół
87 Haligovce – skrzyżowanie
90 Červený Kláštor – początek Drogi Pienińskiej
98 Szczawnica–Lesnica – granica
100 Szczawnica – skrzyżowanie przy Dunajcu (431 m n.p.m.)
103 Krościenko nad Dunajcem – Rynek / rondo (420 m n.p.m.)
Nawierzchnia:asfalt (większość), żwir (miejscami w lesie na trasie Jakubany – Vysoká Pec – Točňa – Ihľany), droga bita (Červený Kláštor – okolice granicy)
Opis trasy:Z Krościenka należy jechać ok. 3 km ruchliwą szosą Krościenko–Szczawnica, brak pobocza. W Szczawnicy skręcić na pierwszym dużym skrzyżowaniu (przy Dunajcu) w prawo i przejechać przez most na Grajcarku. Następnie ok. 2 km ścieżki pieszo-rowerowej do granicy (Drogi Pienińskiej; uwaga! spory ruch pieszych i rowerzystów, kilka niebezpiecznych zakrętów zarówno po stronie polskiej, jak i słowackiej). Po przejechaniu granicy (uwaga! kilkudziesięciometrowy odcinek nieprzystosowany do ruchu rowerów) po kilkuset metrach należy skręcić w lewo na rozdrożu. Następnie lekki podjazd przez Lesnicę, a za wsią bardziej stromy (12%) podjazd na Lesnické sedlo (przełęcz).

Nad Lesnicą

Veľký Lipník z Lesnického sedla (przełęczy)

Następnie stromy (12%) zjazd do Veľkého Lipníka, na końcu należy skręcić w lewo.

Stráňanské sedlo (przełęcz)

Kamienka – tablica

Kamienka – Cerkiew grekokatolicka św. Piotra i Pawła

Kamienka – Urząd gminy i pomnik poległych w I i II wojnie światowej

Stąd jedziemy w górę przez Stráňany na Stráňanské sedlo (przełęcz), następnie głównie w dół przez wieś Kamienka (po rusińsku Камюнка) do Hniezdneho.

Okres Stará Ľubovňa – widok w kierunku Hniezdného

Okres Stará Ľubovňa – widok w kierunku północno-wschodnim

Okres Stará Ľubovňa – widok w kierunku Kamienky

Tam skręcamy w lewo na ruchliwą szosę, brak pobocza, w kierunku Starej Ľubovni. Po ok. 3 km przejeżdżamy prosto przez skrzyżowanie z drogą na Litmanovą, zaraz potem przez skrzyżowanie z drogą na Piwniczną, a kawałek dalej na kolejnym skrzyżowaniu (przed wiaduktem) skręcamy w lewo na zamek. Droga ok. 100 m wiedzie w dół, następnie zaczyna się podjazd o długości ok. 2 km aż do zamku.

Stará Ľubovňa – Ľubovniansky hrad

Z zamku należy wrócić tą samą drogą i na końcu skręcić w lewo na wiadukt. Kilkaset metrów dalej na rondzie należy pojechać prosto (drogowskaz: Nová Ľubovňa, centrum), a kolejne kilkaset metrów dalej w prawo (znak „nakaz skrętu w prawo”). Kolejne 26 km jedziemy prosto. W Starej Ľubovni zaczyna się niebieski szlak rowerowy, którym jedziemy aż do szczytu Točňa.

Nová Ľubovňa – rondo

Droga Nová Ľubovňa – Jakubany

Najpierw mijamy Novą Ľubovňę i Jakubany, następnie wjeżdżamy w las, przez który jedziemy prawie 20 km (uwaga! na całym tym odcinku brak jakichkolwiek miejsc, gdzie można by zaopatrzyć się w wodę lub coś do jedzenia).

Droga Jakubany – las

Na drodze przez las jest zakaz ruchu samochodów (z nielicznymi wyjątkami). Nawierzchnia jest na zmianę asfaltowa, asfaltowo-żwirowa, żwirowa. Przez ok. 4 km jedziemy po terenie w miarę płaskim lub trochę pod górę i dojeżdżamy na Vysoką Pec, gdzie można odpocząć.

Vysoká Pec

Dalej, przez ok. 8 km, droga prowadzi coraz bardziej stromo pod górę aż do szczytu Točňa.

Droga Vysoká Pec – Točňa

Točňa (Malý Václavák)

Tam, na dość obszernym skrzyżowaniu, opuszczamy niebieski szlak i jedziemy dalej prosto (w zasadzie lekko w lewo) drogą w dół, najpierw stromo, później coraz bardziej płasko, przez ok. 7 km i dojeżdżamy do skrzyżowania w Ihľanach (przy moście), gdzie skręcamy w prawo.

Ihľany

Tam też wjeżdżamy na zielony szlak rowerowy, którym jedziemy aż do jego końca w miejscowości Haligovce.

Droga Ihľany – Jurské

Przez ok. 8 km jedziemy drogą o różnym nachyleniu, lecz głównie w dół.

Droga Jurské – Holumnica

Po drodze mijamy ruiny zamku w Holumnicy (po prawej, za domami, można zboczyć ok. 100–200 m z drogi, by podjechać pod ruiny).

Ruiny zamku w Holumnicy

Dojeżdżamy do punktu Toporčík, gdzie znajduje się most na Popradzie, przejazd i przystanek kolejowy i skrzyżowanie szosy Stará Ľubovňa–Poprad z drogą Ihľany–Haligovce.

Toporčík

Na skrzyżowaniu jedziemy prosto.

Toporec

Droga przez kolejne ok. 9 km prowadzi głównie w górę, przy czym na ostatnim km przed Toporeckým sedlem (przełęczą) jest stromy podjazd (12%).

Droga Toporec – Toporecké sedlo

Toporecké sedlo

Za przełęczą jest początkowo równie stromy (również 12%) zjazd, również przez ok. 1 km. Kolejne 8 km jedziemy nadal w dół, lecz już mniej stromo, do końca drogi w Haligovcach. Tam skręcamy w lewo i zjeżdżamy dalej w dół ok. 3 km do Červeného Kláštora. Ok. 1100 m za początkiem miejscowości, przed mostem, skręcamy w prawo na ścieżkę pieszo-rowerową (Drogę Pienińską). Po ok. 8 km jazdy wzdłuż Dunajca (poza 3 krótkimi podjazdami trasa płaska; uwaga! spory ruch pieszych i rowerzystów, kilka niebezpiecznych zakrętów zarówno po stronie słowackiej, jak i polskiej) dojeżdża się do skrzyżowania, na którym należy skręcić w lewo i po kilkuset metrach przejeżdża się granicę (uwaga! kilkudziesięciometrowy odcinek nieprzystosowany do ruchu rowerów). Następnie ok. 2 km kontynuacji ścieżki pieszo-rowerowej po polskiej stronie. W Szczawnicy przejazd przez most na Grajcarku i ok. 200 m dalej, po dojechaniu do głównej szosy, należy skręcić w lewo i przejechać 3 km ruchliwą szosą, brak pobocza. Przed samym mostem w Krościenku można zjechać na kilkusetmetrową ścieżkę rowerową prowadzącą do Rynku.
Bary, restauracje*:
  • Szczawnica – dużo (należy zboczyć z trasy)
  • Lesnica – dużo
  • Veľký Lipník – pizzeria / restauracja (należy zboczyć z trasy)
  • Stará Ľubovňa – Salaš u Franka po lewej stronie, przy drodze do Litmanovej, restauracje przy zamku i w centrum
  • na odcinku przynajmniej między Jakubanami i Ihľanami brak jakichkolwiek barów / restauracji
  • Haligovce – karczma po lewej stronie drogi (przy skrzyżowaniu z drogą na Veľką Lesną i Toporec), Goralský Dvor po prawej
  • Červený Kláštor – dużo (należy zboczyć z trasy)
  • Sklepy, gdzie można kupić zimną wodę*:
  • Szczawnica – dużo
  • Lesnica – dużo
  • Lesnické sedlo
  • Kamienka – duży samoobsługowy przed centrum po prawej (czynne pn–pt 6:00–18:00, sb 6:00–13:00)
  • Stará Ľubovňa – stacja benzynowa po prawej stronie przed drogą do Litmanovej, supermarkety przy rondzie i in.
  • na odcinku między Jakubanami i Ihľanami brak jakichkolwiek sklepów
  • Ihľany – bar po prawej stronie drogi (jest tam szyld „potraviny”, ale sklep już nie istnieje)
  • Toporec – pizzeria po prawej stronie drogi, ok. 200 m za karczmą, przy sklepie Môj obchod (czynne wt–sb 16:00–22:00, nd 14:00–22:00), w ww. sklepie zimnych napojów brak