TRASY ROWEROWE Z KROŚCIENKA NAD DUNAJCEM – BIKE.AWIJAS.PL
Trasa:Krościenko nad Dunajcem Rynek, Lesnica, Veľký Lipník, Červený Kláštor, Lysá nad Dunajcom, Sromowce Wyżne, Červený Kláštor, Krościenko nad Dunajcem Rynek
Region:Pieniny polskie i słowackie
Odległość:ok. 52 km
Czas w trasie:ok. 4 h
Czas jazdy:ok. 3 h
Przy średniej prędkości:ok. 17 km/h
Szczegółowy przebieg trasy:Krościenko nad Dunajcem, Szczawnica, Lesnica, Lesnické sedlo, Veľký Lipník, Haligovce, Červený Kláštor, Majere, Spišská Stará Ves čast Lysá nad Dunajcom, Sromowce Wyżne, Sromowce Niżne, Červený Kláštor, Szczawnica, Krościenko nad Dunajcem
Odległości pośrednie i wysokości n.p.m.:0 Krościenko nad Dunajcem – Rynek / rondo (420 m n.p.m.)
3 Szczawnica – skrzyżowanie przy Dunajcu (431 m n.p.m.)
5 Szczawnica–Lesnica – granica
7 Lesnica – remiza / urząd gminy (485 m n.p.m.)
11 Lesnické sedlo (710 m n.p.m.)
13 Veľký Lipník – skrzyżowanie (ok. 590 m n.p.m.)
18 Haligovce – skrzyżowanie
21 Červený Kláštor – początek Drogi Pienińskiej
22 Červený Kláštor
29 Lysá nad Dunajcom–Niedzica granica
31 Niedzica – dolny zbiornik – skrzyżowanie (495 m n.p.m.)
34 Sromowce Wyżne – przystań flisacka (470 m n.p.m.)
38 Sromowce Niżne – rondo (455 m n.p.m.)
39 Červený Kláštor
47 Szczawnica–Lesnica – granica
49 Szczawnica – skrzyżowanie przy Dunajcu (431 m n.p.m.)
52 Krościenko nad Dunajcem – Rynek / rondo (420 m n.p.m.)
Nawierzchnia:asfalt (większość), kostka (fragment ścieżki w Szczawnicy, ścieżka od granicy w Lysej nad Dunajcom do dolnego zbiornika zapory w Niedzicy), droga bita (Červený Kláštor – okolice granicy)
Opis trasy:Z Krościenka należy jechać ok. 3 km ruchliwą szosą Krościenko–Szczawnica, brak pobocza. W Szczawnicy skręcić na pierwszym dużym skrzyżowaniu (przy Dunajcu) w prawo i przejechać przez most na Grajcarku. Następnie ok. 2 km ścieżki pieszo-rowerowej do granicy (Drogi Pienińskiej; uwaga! spory ruch pieszych i rowerzystów, kilka niebezpiecznych zakrętów zarówno po stronie polskiej, jak i słowackiej). Po przejechaniu granicy (uwaga! kilkudziesięciometrowy odcinek nieprzystosowany do ruchu rowerów) po kilkuset metrach należy skręcić w lewo na rozdrożu. Następnie lekki podjazd przez Lesnicę, a za wsią bardziej stromy (12%) podjazd na Lesnické sedlo (przełęcz). Następnie stromy (12%) zjazd do Veľkého Lipníka, na końcu należy skręcić w prawo. Następnie zjeżdżamy w dół aż do Červeného Kláštora. Dalej jedziemy lekkim podjazdem aż do skrzyżowania przy Spišskej Starej Vsi, gdzie skręcamy w prawo w kierunku granicy (drogowskaz: Lysá n/Dunaj., Št. hr. Poľsko). Za granicą zaczyna się ścieżka pieszo-rowerowa po lewej stronie drogi. Na pierwszym skrzyżowaniu należy skręcić w prawo w kierunku Nowego Sącza (jest drogowskaz), następnie po przejechaniu zapory i po ok. 200 m podjazdu skręcić na drogę w prawo w dół. Po przejechaniu przez Sromowce Wyżne dojedziemy z powrotem do szosy, z której zjechaliśmy. Należy skręcić w prawo na Sromowce Niżne i kontynuować jazdę lekko w dół lub płasko przez kilka kolejnych km (częściowo tuż nad brzegiem Dunajca) aż do ronda. Na rondzie należy skręcić w prawo na kładkę pieszo-rowerową, za kładką (już w Červeným Kláštorze) w lewo. Odradzam jazdę ścieżką pieszo-rowerową ze względu na okropną nawierzchnię. Ok. 600 m dalej na ostrym zakręcie w prawo należy skręcić w lewo i po ok. 250 m, po dojechaniu do głównej ścieżki pieszo-rowerowej (Drogi Pienińskiej) skręcić w lewo. Po ok. 7–8 km jazdy wzdłuż Dunajca (poza 3 krótkimi podjazdami trasa płaska; uwaga! spory ruch pieszych i rowerzystów, kilka niebezpiecznych zakrętów zarówno po stronie słowackiej, jak i polskiej) dojeżdża się do skrzyżowania, na którym należy skręcić w lewo i po kilkuset metrach przejeżdża się granicę (uwaga! kilkudziesięciometrowy odcinek nieprzystosowany do ruchu rowerów). Następnie ok. 2 km kontynuacji ścieżki pieszo-rowerowej po polskiej stronie. W Szczawnicy przejazd przez most na Grajcarku i ok. 200 m dalej, po dojechaniu do głównej szosy, należy skręcić w lewo i przejechać 3 km ruchliwą szosą, brak pobocza. Przed samym mostem w Krościenku można zjechać na kilkusetmetrową ścieżkę rowerową prowadzącą do Rynku.
Bary, restauracje*:
  • Szczawnica – dużo (trzeba zboczyć z trasy)
  • Lesnica – dużo
  • Veľký Lipník – pizzeria / restauracja po lewej stronie drogi
  • Haligovce – karczma po lewej stronie drogi (przy skrzyżowaniu z drogą na Veľką Lesną i Toporec), Goralský Dvor po prawej
  • Sromowce Niżne – dużo (np. schronisko Trzy Korony, do którego trzeba zboczyć z trasy, jadąc na rondzie prosto)
  • Červený Kláštor – dużo
  • Sklepy, gdzie można kupić zimną wodę*: