TRASY ROWEROWE Z KROŚCIENKA NAD DUNAJCEM – BIKE.AWIJAS.PL
Trasa:Krościenko nad Dunajcem Rynek, Łącko, Gołkowice Górne, Skrudzina, Gaboń, Prehyba, Szczawnica, Krościenko nad Dunajcem Rynek
Region:Beskid Sądecki
Odległość:ok. 60 km
Czas w trasie:ok. 6 h
Czas jazdy:ok. 4 h
Przy średniej prędkości:ok. 14 km/h
Szczegółowy przebieg trasy:Krościenko nad Dunajcem, Tylmanowa (prawy brzeg Dunajca), Zabrzeż, Czerniec, Łącko, Maszkowice, Jazowsko, Łazy Brzyńskie, Gaboń, Gołkowice Górne, Skrudzina, Gaboń, czarno-pomarańczowy szlak, Mała Prehyba, Prehyba (schronisko), Mała Prehyba, niebieski szlak, Czeremcha, niebieski szlak, Szczawnica (Sewerynówka, ul. Sopotnicka, ul. Szlachtowska, ul. Szalaya, ul. Główna), Krościenko nad Dunajcem
Odległości pośrednie i wysokości n.p.m.:0 Krościenko nad Dunajcem – Rynek / rondo (420 m n.p.m.)
6 Tylmanowa – pierwszy most na Dunajcu (ok. 400 m n.p.m.)
11 Tylmanowa – główne skrzyżowanie / ostatni most na Dunajcu / most na Ochotnicy
15 Zabrzeż – główne skrzyżowanie
19 Łącko (380 m n.p.m.)
27 Jazowsko – skrzyżowanie na Obidzę
34 Gaboń – pętla
37 Dolina Jaworzynki Niżnia (600 m n.p.m.)
43 Prehyba (1175 m n.p.m.)
52 Szczawnica – skrzyżowanie na Sewerynówkę
54 Szczawnica – dworzec autobusowy
55 Szczawnica – skrzyżowanie przy Dunajcu (431 m n.p.m.)
58 Krościenko nad Dunajcem – Rynek / rondo (420 m n.p.m.)
Nawierzchnia:asfalt (większość), droga bita/kamienista (okolice Prehyby i szlak w kierunku Szczawnicy), kostka (opcjonalny odcinek w Szczawnicy)
Opis trasy:Z Krościenka należy jechać ok. 27 km ruchliwą szosą Nowy Sącz–Nowy Targ wzdłuż Dunajca w kierunku Nowego Sącza, na większości odcinka brak pobocza. W Tylmanowej można ominąć 4-kilometrowy odcinek szosy przejeżdżając pierwszym mostem na prawy brzeg Dunajca i wracając na lewy brzeg ostatnim (czwartym) mostem na Dunajcu. Po powrocie na szosę przejeżdżamy przez most na rzece Ochotnica i jedziemy dalej prosto. W Jazowsku należy skręcić w prawo (drogowskaz na Obidzę, Brzynę i Łazy Brzyńskie), po kilkuset metrach przejechać most i zaraz za mostem skręcić w lewo na Łazy Brzyńskie. Zaraz za skrzyżowaniem zaczyna się dość stromy podjazd o długości ok. 1 km, następnie zjazd w dół aż do mostu Gaboń-Kadcza i dalej prosto. Aby ominąć stromy podjazd, można w Jazowsku jechać dalej prosto szosą na Nowy Sącz do Kadczy, gdzie można skręcić w prawo na wymieniony most, następnie skręcić w lewo i dalej prosto. Za kościołem w Gołkowicach Górnych należy skręcić w prawo (drogowskaz na Prehybę widoczny tylko już ze skrzyżowania, z tyłu). Kilka km dalej, w Gaboniu, zaczyna się czarno-pomarańczowy szlak o długości 9 km na Prehybę (w tym miejscu jest ok. 34 km od początku trasy) i coraz bardziej stromy podjazd. Szosa jest asfaltowa, za Gaboniem obowiązuje na niej zakaz ruchu samochodów, z nielicznymi wyjątkami. Jest jednak wąska, kręta i należy uważać na rowerzystów jadących z dużą prędkością z góry. Szlak jest dobrze oznaczony z jednym wyjątkiem: ok. 1–1,5 km przed Prehybą znajduje się oznaczenie informujące o tym, że szlak skręca w prawo z drogi asfaltowej na kamienistą drogę stromo pod górę. Jest ono nieprawidłowe i należy go zignorować. Już kilkadziesiąt metrów dalej szlak jest ponownie oznaczony przy drodze asfaltowej. Kilkaset metrów dalej kończy się asfalt i zaczyna ubita polna droga. Następnie mija się Małą Prehybę i po skręceniu w lewo po ok. 200 m dojeżdża się do schroniska na Prehybie (w tym miejscu jest ok. 43 km od początku trasy). Następnie należy cofnąć się na Małą Prehybę i skręcić w lewo szlakiem niebieskim i zielonym. Z tego miejsca do szosy w Szczawnicy jest ok. 9 km i ok. 0,5 h jazdy. Droga polna, na zmianę w górę i w dół przez kilkaset metrów, do szczytu Czeremcha. Dalej droga polna, kamienista, w dół, miejscami bardzo stromo. Na rozdrożu szlaki zielony i niebieski rozdzielają się. Należy kierować się niebieskim (bardziej w prawo). Po kilku km dojeżdża się do lepiej ubitej drogi, a następnie do asfaltu. Po kilku kolejnych km dojeżdża się do mostu i głównej szosy, gdzie należy skręcić w prawo. Alternatywnie można skręcić w prawo przed mostem i drogą z kostki ominąć kilkusetmetrowy odcinek szosy. Następnie jedzie się ruchliwą szosą głównie w dół przez Szczawnicę (ok. 3 km do skrzyżowania przy Dunajcu i kolejne 3 km do ronda w Krościenku), brak pobocza. Przed samym mostem w Krościenku można zjechać na kilkusetmetrową ścieżkę rowerową prowadzącą do Rynku.
Bary, restauracje*:
  • Gołkowice Górne – niedaleko przed Skrudziną po prawej stronie pizzeria
  • dalej przez kilkanaście km nic aż do schroniska na Prehybie
  • następnie przez kilka km nic aż do Szczawnicy
  • Szczawnica – dużo
  • Sklepy, gdzie można kupić zimną wodę*: