TRASY ROWEROWE Z KROŚCIENKA NAD DUNAJCEM – BIKE.AWIJAS.PL
Trasa:Krościenko nad Dunajcem Rynek, Łącko, Stary Sącz, Rytro, Piwniczna, Stará Ľubovňa, Veľký Lipník, Červený Kláštor, Niedzica Zamek, Jezioro Czorsztyńskie (gondola), Czorsztyn, Sromowce Niżne, Červený Kláštor, Krościenko nad Dunajcem Rynek
Region:Beskid Sądecki, Pieniny polskie i słowackie, Spisz polski i słowacki
Odległość:ok. 135 km
Czas w trasie:ok. 10 h
Czas jazdy:ok. 7 h
Przy średniej prędkości:ok. 19 km/h
Szczegółowy przebieg trasy:Krościenko nad Dunajcem, Tylmanowa, Zabrzeż, Czerniec, Łącko, Maszkowice, Jazowsko, Kadcza, Gołkowice Dolne (alternatywnie: od Jazowska przez Łazy Brzyńskie, Gaboń, Gołkowice Górne lub od Kadczy przez Gaboń, Gołkowice Górne), Mostki, Stary Sącz, Barcice Dolne, Barcice, Rytro, Obłazy Ryterskie, Młodów, Piwniczna Zdrój, Mníšek nad Popradom, Hraničné, sedlo Vabec, Stará Ľubovňa, Hniezdne, Kamienka / Камюнка, Stráňanské sedlo, Stráňany, Veľký Lipník, Haligovce, Červený Kláštor, Majere, Spišská Stará Ves čast Lysá nad Dunajcom, Niedzica Zamek, Jezioro Czorsztyńskie (gondola), Czorsztyn, Przełęcz Snozka Zamecka, Przełęcz Osice, Sromowce Wyżne, Sromowce Niżne, Červený Kláštor, Szczawnica, Krościenko nad Dunajcem
Odległości pośrednie i wysokości n.p.m.:0 Krościenko nad Dunajcem – Rynek / rondo (420 m n.p.m.)
6 Tylmanowa – pierwszy most na Dunajcu (ok. 400 m n.p.m.)
11 Tylmanowa – główne skrzyżowanie / ostatni most na Dunajcu / most na Ochotnicy
15 Zabrzeż – główne skrzyżowanie
19 Łącko (380 m n.p.m.)
27 Jazowsko – skrzyżowanie na Obidzę
35 Stary Sącz – Rynek (ok. 340 m n.p.m.)
51 Piwniczna Zdrój – skrzyżowanie
54 Piwniczna Zdrój–Mníšek nad Popradom – granica
65 Sedlo Vabec (766 m n.p.m.)
70 Stará Ľubovňa – skrzyżowanie na Piwniczną / skrzyżowanie na Litmanovą / stacja benzynowa (ok. 520 m n.p.m.)
73 Hniezdne – skrzyżowanie
77 Kamienka – centrum
83 Stráňanské sedlo (730 m n.p.m.)
84 Stráňany
87 Veľký Lipník – skrzyżowanie (ok. 590 m n.p.m.)
92 Haligovce – skrzyżowanie
95 Červený Kláštor – początek Drogi Pienińskiej
96 Červený Kláštor
103 29 Lysá nad Dunajcom–Niedzica granica
105 Niedzica – dolny zbiornik – skrzyżowanie (495 m n.p.m.)
106 Niedzica – dolny zbiornik – rondo
107 Niedzica Zamek
108 Niedzica Zamek – przystań
108 Czorsztyn – przystań
110 Przełęcz Snozka Zamecka (658 m n.p.m.)
112 Przełęcz Osice (668 m n.p.m.)
117 Sromowce Wyżne – przystań flisacka (470 m n.p.m.)
121 Sromowce Niżne – rondo (455 m n.p.m.)
122 Červený Kláštor
130 Szczawnica–Lesnica – granica
132 Szczawnica – skrzyżowanie przy Dunajcu (431 m n.p.m.)
135 Krościenko nad Dunajcem – Rynek / rondo (420 m n.p.m.)
Nawierzchnia:asfalt (większość), kostka (Rynek w Starym Sączu, ścieżka granica – Niedzica Zamek i fragment w Szczawnicy), droga bita (Červený Kláštor – okolice granicy), jezioro :)
Opis trasy:Z Krościenka należy jechać ok. 30 km ruchliwą szosą Nowy Sącz–Nowy Targ wzdłuż Dunajca w kierunku Nowego Sącza, na większości odcinka brak pobocza. W Tylmanowej można ominąć 4-kilometrowy odcinek szosy przejeżdżając pierwszym mostem na prawy brzeg Dunajca i wracając na lewy brzeg ostatnim (czwartym) mostem na Dunajcu. Po powrocie na szosę przejeżdżamy przez most na rzece Ochotnica i jedziemy dalej prosto. W Jazowsku lub Kadczy można znów ominąć kawałek szosy. W przypadku odbicia w Jazowsku, należy skręcić w prawo (drogowskaz na Obidzę, Brzynę i Łazy Brzyńskie), po kilkuset metrach przejechać most i zaraz za mostem skręcić w lewo na Łazy Brzyńskie. Zaraz za skrzyżowaniem zaczyna się dość stromy podjazd o długości ok. 1 km, następnie zjazd w dół aż do mostu Gaboń-Kadcza i dalej prosto. Na ten most można też skręcić bezpośrednio z szosy w Kadczy, za nim skręcić w lewo i dalej prosto. Jadąc cały czas główną szosą należy skręcić na most w Gołkowicach Dolnych. We wszystkich przypadkach dojedzie się do ronda na prawym brzegu Dunajca, z którego należy kierować się już mniej ruchliwą drogą w stronę centrum Starego Sącza. Tam na Rynku (w tym miejscu jest ok. 35 km od początku trasy) należy skręcić w prawo, po ok. 2 km przejeżdża się przez tory kolejowe i należy skręcić w prawo w kierunku Piwnicznej na średnio ruchliwą szosę.

Poprad w Rytrze

W Piwnicznej przed Rynkiem krótki stromy podjazd, za Rynkiem zjazd w dół, pod koniec którego należy skręcić w prawo w kierunku granicy (w 2015 r. droga w remoncie, przejezdna rowerem). Za wsią Hraničné zaczyna się stromy podjazd (2 pasy pod górę) na sedlo (przełęcz) Vabec, stamtąd stromy zjazd w kierunku Starej Ľubovni.

Sedlo Vabec (przełęcz)

Po dojechaniu do głównej szosy skręcamy w prawo na Poprad omijając centrum Starej Ľubovni. Ok. 3 km dalej, we wsi Hniezdne skręcamy w prawo w kierunku Spišskej Starej Vsi (jest drogowskaz).

Okres Stará Ľubovňa – widok w kierunku Hniezdného

Okres Stará Ľubovňa – widok w kierunku północno-wschodnim

Okres Stará Ľubovňa – widok w kierunku Kamienky

Dalej mijamy wieś Kamienka (po rusińsku Камюнка) i jedziemy w górę na Stráňanské sedlo (przełęcz), skąd zjeżdżamy w dół aż do Červeného Kláštora.

Kamienka – tablica

Kamienka – Cerkiew grekokatolicka św. Piotra i Pawła

Kamienka – Urząd gminy i pomnik poległych w I i II wojnie światowej

Stráňanské sedlo (przełęcz)

Pieniny z drogi Veľky Lipník – Haligovce

Dalej jedziemy lekkim podjazdem aż do skrzyżowania przy Spišskej Starej Vsi, gdzie skręcamy w prawo w kierunku granicy (drogowskaz: Lysá n/Dunaj., Št. hr. Poľsko). Za granicą zaczyna się ścieżka pieszo-rowerowa po lewej stronie drogi (kilka km dalej przechodzi na prawą stronę by po kilkuset metrach znów wrócić na lewo; pod górę można nią jechać, jednak w pobliżu zamku w Niedzicy możemy trafić na ogromny ruch pieszych chodzących całą szerokością ścieżki).

Niedzica zapora – dolny zbiornik (Jezioro Sromowskie)

Zamek i zapora w Niedzicy

Na pierwszym skrzyżowaniu należy skręcić w lewo w kierunku Nowego Targu (jest drogowskaz), następnie na rondzie prosto w kierunku Niedzicy Zamku (jest drogowskaz; nie mylić z miejscowością Niedzica, która leży w innym kierunku). Od ronda do zamku dość stromy podjazd o długości ok. 1–2 km. W zamku należy wjechać na parking, przejechać go aż do końca, gdzie będzie drogowskaz na przystań i zacznie się dość wąska ścieżka wiodąca stromo w dół. Na przystani można kupić bilet na statek / gondolę (8 zł z rowerem; czynne 9:00–18:00) i przepłynąć do Czorsztyna.

Jezioro Czorsztyńskie z gondoli

Zamek w Niedzicy z Jeziora Czorsztyńskiego

Zamek w Czorsztynie z Jeziora Czorsztyńskiego

Po minięciu zabudowań przy przystani należy skręcić w lewo w górę i drogą ze stromymi podjazdami dojechać do szosy.

Zamek w Czorsztynie i Jezioro Czorsztyńskie

Jezioro Czorsztyńskie z Czorsztyna

Tam (przy Zajeździe pod Smrekami) należy skręcić w lewo, a po ok. 1 km w prawo na Sromowce.

Pieniny z drogi na Sromowce Niżne

Po kilku km jazdy drogą raz w górę, raz w dół (ale głównie w dół) i przejechaniu przez teren Pienińskiego Parku Narodowego, należy skręcić w lewo na Sromowce Niżne i kontynuować jazdę najpierw stromo w dół, później coraz bardziej płasko, przez kilka kolejnych km (częściowo tuż nad brzegiem Dunajca) aż do ronda.

Kładka Sromowce Niżne – Červený Kláštor

Na rondzie należy skręcić w prawo na kładkę pieszo-rowerową, za kładką (już w Červeným Kláštorze) w lewo.

Trzy Korony z Červeného Kláštora

Odradzam jazdę ścieżką pieszo-rowerową ze względu na okropną nawierzchnię. Ok. 600 m dalej na ostrym zakręcie w prawo należy skręcić w lewo i po ok. 250 m, po dojechaniu do głównej ścieżki pieszo-rowerowej (Drogi Pienińskiej) skręcić w lewo. Po ok. 7–8 km jazdy wzdłuż Dunajca (poza 3 krótkimi podjazdami trasa płaska; uwaga! spory ruch pieszych i rowerzystów, kilka niebezpiecznych zakrętów zarówno po stronie słowackiej, jak i polskiej) dojeżdża się do skrzyżowania, na którym należy skręcić w lewo i po kilkuset metrach przejeżdża się granicę (uwaga! kilkudziesięciometrowy odcinek nieprzystosowany do ruchu rowerów). Następnie ok. 2 km kontynuacji ścieżki pieszo-rowerowej po polskiej stronie. W Szczawnicy przejazd przez most na Grajcarku i ok. 200 m dalej, po dojechaniu do głównej szosy, należy skręcić w lewo i przejechać 3 km ruchliwą szosą, brak pobocza. Przed samym mostem w Krościenku można zjechać na kilkusetmetrową ścieżkę rowerową prowadzącą do Rynku.
Bary, restauracje*:
  • Stary Sącz – w Rynku
  • Rytro – dużo
  • Piwniczna – dużo
  • Stará Ľubovňa – Salaš u Franka po prawej stronie, przy drodze do Litmanovej
  • Veľký Lipník – pizzeria / restauracja po lewej stronie drogi
  • Haligovce – karczma po lewej stronie drogi (przy skrzyżowaniu z drogą na Veľką Lesną i Toporec), Goralský Dvor po prawej
  • Červený Kláštor – dużo
  • Niedzica Zamek – dużo
  • Czorsztyn – dużo (np. Zajazd pod Smrekami)
  • Sromowce Niżne – dużo (np. schronisko Trzy Korony, do którego trzeba zboczyć z trasy, jadąc na rondzie prosto)
  • Szczawnica – dużo (trzeba zboczyć z trasy)
  • Sklepy, gdzie można kupić zimną wodę*:
  • Gołkowice Dolne – przy rondzie
  • Stary Sącz – dużo
  • Rytro – dużo
  • Piwniczna – dużo
  • Mníšek nad Popradom – dużo
  • Kamienka – duży samoobsługowy za centrum po lewej (czynne pn–pt 6:00–18:00, sb 6:00–13:00)