TRASY ROWEROWE Z KROŚCIENKA NAD DUNAJCEM – BIKE.AWIJAS.PL
Trasa:Krościenko nad Dunajcem Rynek, Szczawnica, Jaworki, Biała Woda, Przełęcz Rozdziela, Litmanová, Stará Ľubovňa, Veľký Lipník, Červený Kláštor, Krościenko nad Dunajcem Rynek
Region:Pieniny polskie i słowackie
Odległość:ok. 66 km
Czas w trasie:ok. 7 h
Czas jazdy:ok. 4 h
Przy średniej prędkości:ok. 18 km/h
Szczegółowy przebieg trasy:Krościenko nad Dunajcem, Szczawnica (ul. Pienińska, ul. Łęg, ul. Zawodzie, ul. Szalaya, ul. Samorody, ul. Szlachtowska), Szlachtowa, Jaworki, Biała Woda, Przełęcz Rozdziela / sedlo Rozdiel, Litmanová, Jarabina / Орябина, Stará Ľubovňa, Hniezdne, Kamienka / Камюнка, Stráňanské sedlo, Stráňany, Veľký Lipník, Haligovce, Červený Kláštor, Szczawnica, Krościenko nad Dunajcem
Odległości pośrednie i wysokości n.p.m.:0 Krościenko nad Dunajcem – Rynek / rondo (420 m n.p.m.)
3 Szczawnica – skrzyżowanie przy Dunajcu (431 m n.p.m.)
6 Szczawnica – skrzyżowanie na Sewerynówkę
11 Biała Woda – parking
__ Przełęcz Rozdziela / sedlo Rozdiel (862 m n.p.m.)
__ Litmanová – koniec żółtego szlaku (660 m n.p.m.)
28 Stará Ľubovňa – skrzyżowanie na Litmanovą / stacja benzynowa (ok. 520 m n.p.m.)
31 Hniezdne – skrzyżowanie
35 Kamienka – centrum
41 Stráňanské sedlo (730 m n.p.m.)
42 Stráňany
45 Veľký Lipník – skrzyżowanie (ok. 590 m n.p.m.)
50 Haligovce – skrzyżowanie
53 Červený Kláštor – początek Drogi Pienińskiej
61 Szczawnica–Lesnica – granica
63 Szczawnica – skrzyżowanie przy Dunajcu (431 m n.p.m.)
66 Krościenko nad Dunajcem – Rynek / rondo (420 m n.p.m.)
Nawierzchnia:asfalt (większość), kostka (fragmenty ścieżek i dróg w Szczawnicy), droga bita/leśna/pole (od Białej Wody do Litmanovej), strumyk/płyty betonowe (opcjonalnie w Białej Wodzie)
Opis trasy:Z Krościenka należy jechać ok. 3 km ruchliwą szosą Krościenko–Szczawnica, brak pobocza. W Szczawnicy skręcić na pierwszym dużym skrzyżowaniu (przy Dunajcu) w prawo i przejechać przez most na Grajcarku. Następnie należy skręcić w lewo na ścieżkę pieszo-rowerową wiodącą pod górę. Ścieżka kończy się przy wyciągu na Palenicę, ale można jechać dalej prosto drogą z kostki aż do następnego mostu, przez który należy wrócić na główną drogę i skręcić w prawo. Kilkaset metrów dalej można skręcić w prawo na most wraz z główną drogą lub skręcić w lewo na drogę z kostki omijając w ten sposób wąski i ruchliwy odcinek szosy i wracając na nią następnym mostem. Następnie należy jechać prosto szosą głównie pod górę. W Białej Wodzie za barem i parkingiem (w tym miejscu jest ok. 11 km od początku trasy) jest zakaz ruchu samochodów. Droga początkowo asfaltowa, dalej ubita polna, z alternatywnymi przejazdami przez strumyki albo przez mostki albo przez płytką wodę po płytach betonowych. Po kilku km, w miejscu, gdzie szlak żółty na Przełęcz Rozdzielę odbija w prawo bardzo stromo do góry należy jechać prosto zgodnie ze szlakiem rowerowym (nieoznaczonym) i po kilkuset metrach (przed mostkiem) skręcić w prawo w leśną drogę (znów brak oznaczenia szlaku), również stromo pod górę. Po dojechaniu do łąki należy skręcić w lewo (jest oznaczenie szlaku) i po kilkuset metrach dojedzie się do żółtego szlaku, którym po kilkuset metrach dotrze się na przełęcz. Na przełęczy (sedlo Rozdiel) należy skręcić w prawo i jechać kilkaset metrów w dół wzdłuż niebieskiego szlaku, obserwując oznaczenia żółtego szlaku nieco dalej na drzewach, gdzie nie ma żadnej ścieżki. Dalej żółty szlak wiedzie bardziej w lewo, jest słabo oznakowany i prowadzi niekiedy nieprzejezdnymi odcinkami (droga zawalona drzewami itp.). Zaraz potem jednak szlak wiedzie już prostą polną, a następnie asfaltową drogą przez miejscowości Litmanová i Jarabina (po rusińsku Орябина) aż do głównej szosy w Starej Ľubovni. Od przełęczy do głównej szosy droga wiedzie głównie w dół, niekiedy stromymi zjazdami, lecz jest też kilka podjazdów. Po dojechaniu do głównej szosy w Starej Ľubovni skręcamy w prawo na Poprad omijając centrum. Ok. 3 km dalej, we wsi Hniezdne skręcamy w prawo w kierunku Spišskej Starej Vsi (jest drogowskaz). Dalej mijamy wieś Kamienka (po rusińsku Камюнка) i jedziemy w górę na Stráňanské sedlo (przełęcz), skąd zjeżdżamy w dół aż do Červeného Kláštora. Ok. 1100 m za początkiem miejscowości, przed mostem, skręcamy w prawo na ścieżkę pieszo-rowerową (Drogę Pienińską). Po ok. 8 km jazdy wzdłuż Dunajca (poza 3 krótkimi podjazdami trasa płaska; uwaga! spory ruch pieszych i rowerzystów, kilka niebezpiecznych zakrętów zarówno po stronie słowackiej, jak i polskiej) dojeżdża się do skrzyżowania, na którym należy skręcić w lewo i po kilkuset metrach przejeżdża się granicę (uwaga! kilkudziesięciometrowy odcinek nieprzystosowany do ruchu rowerów). Następnie ok. 2 km kontynuacji ścieżki pieszo-rowerowej po polskiej stronie. W Szczawnicy przejazd przez most na Grajcarku i ok. 200 m dalej, po dojechaniu do głównej szosy, należy skręcić w lewo i przejechać 3 km ruchliwą szosą, brak pobocza. Przed samym mostem w Krościenku można zjechać na kilkusetmetrową ścieżkę rowerową prowadzącą do Rynku.
Bary, restauracje*:
  • Szczawnica – dużo
  • Jaworki – dużo
  • Biała Woda – ostatni bar tuż przed parkingiem i zakazem ruchu
  • Stará Ľubovňa – Salaš u Franka po prawej stronie, przy drodze do Litmanovej
  • Veľký Lipník – pizzeria / restauracja po lewej stronie drogi
  • Haligovce – karczma po lewej stronie drogi (przy skrzyżowaniu z drogą na Veľką Lesną i Toporec), Goralský Dvor po prawej
  • Červený Kláštor – dużo (należy zboczyć z trasy)
  • Sklepy, gdzie można kupić zimną wodę*:
  • Szczawnica – dużo
  • Jaworki – dużo
  • Biała Woda – ostatnie miejsce: bacówka po lewej stronie kilkaset metrów za wspomnianym wyżej barem
  • Stará Ľubovňa – stacja benzynowa po lewej stronie, przy drodze do Litmanovej
  • Kamienka – duży samoobsługowy za centrum po lewej (czynne pn–pt 6:00–18:00, sb 6:00–13:00)
  • Veľký Lipník – stacja benzynowa pod koniec wsi po lewej
  • Červený Kláštor – dużo (należy zboczyć z trasy)
  • Miejsca odpoczynku (ławki + zwykle stół i zadaszenie)*:
  • dużo na ścieżce rowerowej w Szczawnicy