TRASY ROWEROWE Z KROŚCIENKA NAD DUNAJCEM – BIKE.AWIJAS.PL
Trasa:Krościenko nad Dunajcem Rynek, Zabrzeż, Szczawa, Mszana Dolna, Kasina Wielka, Wiśniowa, Dobczyce, Gorzków, Siercza, Kraków Borek Fałęcki
Region:województwo małopolskie
Odległość:ok. 102 km w jedną stronę
Czas w trasie:ok. 6 h w jedną stronę
Czas jazdy:ok. 5 h w jedną stronę
Przy średniej prędkości:ok. 20 km/h
Szczegółowy przebieg trasy:Krościenko nad Dunajcem Rynek, Tylmanowa, Zabrzeż, Kamienica, Szczawa, Przełęcz Przysłop, Lubomierz, Mszana Górna, Mszana Dolna, Kasina Wielka, Przełęcz Wielkie Drogi, Przełęcz Wierzbanowska, Wierzbanowa, Wiśniowa, Poznachowice, Czasław, Dobczyce, Nowa Wieś, Stojowice, Czechówka, Gorzków, Koźmice Wielkie, Siercza, Grabówki, Kraków Borek Fałęcki
Odległości pośrednie i wysokości n.p.m.:0 Krościenko nad Dunajcem – Rynek / rondo (420 m n.p.m.)
6 Tylmanowa – pierwszy most na Dunajcu (ok. 400 m n.p.m.)
11 Tylmanowa – główne skrzyżowanie / ostatni most na Dunajcu / most na Ochotnicy
15 Zabrzeż – główne skrzyżowanie
21 Kamienica – skrzyżowanie
24 Kamienica – stacja benzynowa
25 Szczawa – kościół
30 Szczawa – os. Białe
35 Lubomierz – Przełęcz Przysłop (750 m n.p.m.)
39 Lubomierz – stacja benzynowa
65 Wiśniowa – skrzyżowanie do Myślenic
75 Dobczyce – skrzyżowanie z obwodnicą
76 Dobczyce – Rynek
77 Dobczyce – rondo (stare)
80 Stojowice – skrzyżowanie do Nowej Wsi
83 Gorzków – skrzyżowanie („trójkąt”)
84 Gorzków – kościół
86 Koźmice Wielkie – stacja benzynowa
87 Koźmice Wielkie – serpentyny
90 Siercza – zakręt
94 Kraków/Golkowice – granica – skrzyżowanie
98 Kraków – Swoszowice
102 Kraków – Boręk Fałęcki
Nawierzchnia:asfalt
Opis trasy:Z Krościenka należy jechać ok. 15 km ruchliwą szosą Nowy Sącz–Nowy Targ wzdłuż Dunajca w kierunku Nowego Sącza, na większości odcinka brak pobocza. W Tylmanowej można ominąć 4-kilometrowy odcinek szosy przejeżdżając pierwszym mostem na prawy brzeg Dunajca i wracając na lewy brzeg ostatnim (czwartym) mostem na Dunajcu. Po powrocie na szosę przejeżdżamy przez most na rzece Ochotnica i jedziemy dalej prosto ok. 4 km. W Zabrzeży skręcamy w lewo na Mszanę Dolną (jest drogowskaz), na niemniej ruchliwą szosę. Kolejne ok. 20 km jedziemy głównie pod górę, pod koniec dość stromym (przez ok. 1 km) podjazdem, na Przełęcz Przysłop. Następnie głównie w dół ok. 15 km do Mszany Dolnej. Tam na głównym skrzyżowaniu z sygnalizacją skręcamy w prawo na Limanową. Po ok. 5 km podjazdu w Kasinie Wielkiej skręcamy w lewo na Dobczyce. Następnie droga wiedzie przez ok. 1 km dość stromo pod górę, potem ok. 2 km w dół, kolejne ok. 2 km stromo pod górę, następnie kilkaset metrów w zjazdu i kolejne kilkaset metrów podjazdu. Później ok. 2,5 km stromego zjazdu, następnie mniej stromo w dół przez ok. 11 km do początku Dobczyc. Tam, za znakiem początku miejscowości, zaczyna się podjazd o długości ok. 1 km, a następnie zjazd w dół do rynku (uwaga! nie skręcamy na obwodnicę, lecz jedziemy do centrum). Ok. 1 km za rynkiem, na rondzie, jedziemy prosto. Po ok. 200 m na rozdrożu prosto (główna droga wiedzie w prawo), następnie ok. 1 km stromego podjazdu. Później jest kolejne rozdroże, na którym jedziemy w lewo (w prawo jest ślepa droga) i nadal przez ok. 1 km w górę, lecz mniej stromo. Po dojechaniu do końca drogi skręcamy w lewo i po ok. 100 m wjeżdżamy do Stojowic. Ok. 1 km dalej, po dojechaniu znów do końca drogi, skręcamy w prawo. Następnie ok. 300 m zjazdu w dół do Czechówki, skąd zaczyna się podjazd o długości ok. 4 km do kościoła w Gorzkowie. Wcześniej, na rozjeździe tuż za początkiem Gorzkowa jedziemy prosto w krótki odcinek oznaczony jako ślepy, lecz bez problemu przejezdny rowerem. Dalej jedziemy prosto. Po ok. 1 km mijamy kościół, gdzie zaczyna się zjazd w dół o długości ok. 3 km, zakończony serpentynami w Koźmicach Wielkich. Następnie ok. 2 km podjazdu, miejscami stromego, aż do drogi prowadzącej w lewo do stacji benzynowej w Sierczy. Za skrzyżowaniem zaczyna się zjazd i ostry zakręt w lewo. Za zakrętem możemy wybrać różne drogi dojazdu do celu. Proponowany wariant: możemy jechać dalej prosto ok. 4 km przez Grabówki, następnie w prawo na skrzyżowaniu, gdzie droga z pierwszeństwem odbija w prawo (tuż za skrzyżowaniem po skręcie w prawo znak „Kraków”). Ok. 1 km dalej skręcamy w lewo w ul. Kuryłowicza (dalej przechodzi w ul. Sawiczewskich) i po ok. 3 km dojeżdżamy do końca drogi i skręcamy w prawo w ul. Myślenicką. Ok. 1 km dalej dojeżdżamy do ronda, na którym skręcamy w lewo, przejeżdżamy przez wiadukt nad autostradą, a następnie na skrzyżowaniu z sygnalizacją znów skręcamy w lewo w ul. Podmokłą. Po kilkuset metrach, zaraz za przejazdem pod wiaduktem, skręcamy w prawo w ul. Marcika i kolejne kilkaset metrów dalej w lewo do CH „Zakopianka”, teren którego przejeżdżamy prosto. Po przejechaniu pod wiaduktem skręcamy w lewo i po kilkuset metrach dojeżdżamy do pętli autobusowej w Borku Fałęckim. Oprócz podanej trasy od zakrętu w Sierczy można wybrać wiele innych tras (np.: przez Wieliczkę-centrum oraz ul. Wielicką i Kosocicką w Krakowie; przez Wieliczkę-Krzyszkowice i Kraków-Kosocice; przez Grabówki, Kraków-Soboniowice i Kraków-Kosocice itd.).
Bary, restauracje*:
  • Mszana Dolna (należy zboczyć z trasy)
  • droga między Kasiną Wielką i Wierzbanową – karczma po lewej stronie drogi
  • Wiśniowa – pizzeria przy skrzyżowaniu do Myślenic
  • Dobczyce – dużo
  • Sklepy, gdzie można kupić zimną wodę*: