TRASY ROWEROWE Z KROŚCIENKA NAD DUNAJCEM – BIKE.AWIJAS.PL
Trasa:Krościenko nad Dunajcem Rynek, Tylmanowa, Ochotnica Górna, Knurów, Niedzica Zamek, Lysá nad Dunajcom, Červený Kláštor, Krościenko nad Dunajcem Rynek
Region:Gorce, Spisz polski i słowacki, Pieniny polskie i słowackie
Odległość:ok. 70 km
Czas w trasie:ok. 5 h
Czas jazdy:ok. 4 h
Przy średniej prędkości:ok. 19 km/h
Szczegółowy przebieg trasy:Krościenko nad Dunajcem, Tylmanowa, Ochotnica Dolna, Ochotnica Górna, Przełęcz Knurowska, Knurów, Harklowa, Dębno, Frydman, Falsztyn, Niedzica Zamek, Spišská Stará Ves čast Lysá nad Dunajcom, Majere, Červený Kláštor, Szczawnica, Krościenko nad Dunajcem
Odległości pośrednie i wysokości n.p.m.:0 Krościenko nad Dunajcem – Rynek / rondo (420 m n.p.m.)
6 Tylmanowa – pierwszy most na Dunajcu (ok. 400 m n.p.m.)
11 Tylmanowa – główne skrzyżowanie / ostatni most na Dunajcu / most na Ochotnicy
13 Ochotnica Dolna – pizzeria/kebab
16 Ochotnica Dolna – centrum / niebieski szlak na Lubań
19 Ochotnica Dolna – stacja benzynowa / karczma / zielony szlak na Lubań
27 Przełęcz Knurowska (846 m n.p.m.)
46 Niedzica Zamek
47 Niedzica – dolny zbiornik – rondo
48 Niedzica – dolny zbiornik – skrzyżowanie (495 m n.p.m.)
50 Lysá nad Dunajcom–Niedzica granica
57 Červený Kláštor
65 Szczawnica–Lesnica – granica
67 Szczawnica – skrzyżowanie przy Dunajcu (431 m n.p.m.)
70 Krościenko nad Dunajcem – Rynek / rondo (420 m n.p.m.)
Nawierzchnia:asfalt (większość), kostka (ścieżka Niedzica Zamek – granica i fragment w Szczawnicy), droga bita (Červený Kláštor – okolice granicy)
Opis trasy:Z Krościenka należy jechać ok. 11 km ruchliwą szosą Nowy Sącz–Nowy Targ wzdłuż Dunajca w kierunku Nowego Sącza, na większości odcinka brak pobocza. W Tylmanowej można ominąć 4-kilometrowy odcinek szosy przejeżdżając pierwszym mostem na prawy brzeg Dunajca i wracając na lewy brzeg ostatnim (czwartym) mostem na Dunajcu.

Pierwszy most na Dunajcu w Tylmanowej

Droga na prawym brzegu Dunajca w Tylmanowej

Czwarty (ostatni) most na Dunajcu w Tylmanowej

Po powrocie na szosę przejeżdżamy przez most na rzece Ochotnica i skręcamy w lewo na Ochotnicę (jest drogowskaz).

Pomnik w centrum Ochotnicy Dolnej

Początkowo trasa w miarę płaska, później coraz bardziej stromy podjazd na Przełęcz Knurowską (najbardziej strome ostatnie 1–1,5 km). Łącznie ok. 16 km od skrzyżowania w Tylmanowej do przełęczy. Za przełęczą stromy zjazd w dół z ostrymi zakrętami i skarpą po prawej (uwaga! kilka zakrętów w lewo jest niezabezpieczone) do Knurowa i dalej do Harklowej, gdzie dojeżdża się do głównej szosy Nowy Sącz–Nowy Targ. Należy skręcić w lewo w kierunku Nowego Sącza i ok. 1 km dalej, w Dębnie (w 2015 r. skrzyżowanie w trakcie rozbudowy), w prawo w kierunku Niedzicy. Za Frydmanem dość długi podjazd (9%) do Falsztyna.

Jezioro Czorsztyńskie z drogi Frydman – Falsztyn

Falsztyn i Niedzicę Zamek przejeżdża się w większości stromym zjazdem. W Niedzicy Zamek jest ścieżka pieszo-rowerowa. Odradzam jazdę nią w dół ze względu na ogromny ruch pieszych chodzących całą szerokością ścieżki. Za Niedzicą Zamkiem dojeżdża się do ronda, na którym należy jechać prosto, a na następnym skrzyżowaniu w prawo w kierunku granicy. Ścieżka pieszo-rowerowa ciągnie się aż do granicy, od wspomnianego ronda praktycznie nie ma niej ruchu. Od ronda aż do Krościenka trasa w większości jest płaska lub wiedzie w dół. Kilkaset metrów za Lysą nad Dunajcom należy skręcić w lewo na Červený Kláštor (jest drogowskaz).

Droga do Červeného Kláštora

Trzy Korony z Červeného Kláštora

W Červeným Kláštorze na ostrym zakręcie w prawo (ok. 600 m za kładką) należy skręcić w lewo i po ok. 250 m, po dojechaniu do głównej ścieżki pieszo-rowerowej (Drogi Pienińskiej) skręcić w lewo. Po ok. 7–8 km jazdy wzdłuż Dunajca (poza 3 krótkimi podjazdami trasa płaska; uwaga! spory ruch pieszych i rowerzystów, kilka niebezpiecznych zakrętów zarówno po stronie słowackiej, jak i polskiej) dojeżdża się do skrzyżowania, na którym należy skręcić w lewo i po kilkuset metrach przejeżdża się granicę (uwaga! kilkudziesięciometrowy odcinek nieprzystosowany do ruchu rowerów). Następnie ok. 2 km kontynuacji ścieżki pieszo-rowerowej po polskiej stronie. W Szczawnicy przejazd przez most na Grajcarku i ok. 200 m dalej, po dojechaniu do głównej szosy, należy skręcić w lewo i przejechać 3 km ruchliwą szosą, brak pobocza. Przed samym mostem w Krościenku można zjechać na kilkusetmetrową ścieżkę rowerową prowadzącą do Rynku.
Bary, restauracje*:
  • Ochotnica Dolna – pizzeria/kebab po prawej stronie drogi blisko początku miejscowości (czynne od 13:00) i karczma ok. 5 km dalej po lewej stronie
  • Niedzica Zamek – dużo
  • Červený Kláštor – dużo
  • Szczawnica – dużo (trzeba zboczyć z trasy)
  • Sklepy, gdzie można kupić zimną wodę*: