TRASY ROWEROWE Z KROŚCIENKA NAD DUNAJCEM – BIKE.AWIJAS.PL
Trasa:Krościenko nad Dunajcem Rynek, Červený Kláštor, Lysá nad Dunajcom, Krempachy, Białka Tatrzańska, Bukowina Tatrzańska, Gliczarów Górny, Biały Dunajec, Szaflary, Gronków, Trybsz, Niedzica, Červený Kláštor, Krościenko nad Dunajcem Rynek
Region:Pieniny polskie i słowackie, Spisz polski i słowacki, Podhale
Odległość:ok. 112 km
Czas w trasie:ok. 10,5 h
Czas jazdy:ok. 7 h
Przy średniej prędkości:ok. 17 km/h
Szczegółowy przebieg trasy:Krościenko nad Dunajcem, Szczawnica, Červený Kláštor, Majere, Spišská Stará Ves čast Lysá nad Dunajcom, Niedzica Zamek, Falsztyn, Frydman, Krempachy, Nowa Biała, Białka Tatrzańska, Bukowina Tatrzańska (ul. Wierch Rusiński, ul. Wierch Olczański), Gliczarów Górny, Gliczarów Dolny, Biały Dunajec, Szaflary, Bór, Gronków, Groń, Trybsz, Trybska Przełęcz, Łapsze Wyżne, Łapsze Niżne, Niedzica, Spišská Stará Ves čast Lysá nad Dunajcom, Majere, Červený Kláštor, Szczawnica, Krościenko nad Dunajcem
Odległości pośrednie i wysokości n.p.m.:0 Krościenko nad Dunajcem – Rynek / rondo (420 m n.p.m.)
3 Szczawnica – skrzyżowanie przy Dunajcu (431 m n.p.m.)
5 Szczawnica–Lesnica – granica
13 Červený Kláštor
20 Lysá nad Dunajcom–Niedzica granica
22 Niedzica – dolny zbiornik – skrzyżowanie (495 m n.p.m.)
23 Niedzica – dolny zbiornik – rondo
24 Niedzica Zamek
...
__ Trybska Przełęcz (745 m n.p.m.)
89 Niedzica – dolny zbiornik – rondo
90 Niedzica – dolny zbiornik – skrzyżowanie (495 m n.p.m.)
92 Lysá nad Dunajcom–Niedzica granica
99 Červený Kláštor
107 Szczawnica–Lesnica – granica
109 Szczawnica – skrzyżowanie przy Dunajcu (431 m n.p.m.)
112 Krościenko nad Dunajcem – Rynek / rondo (420 m n.p.m.)
Nawierzchnia:asfalt (większość), kostka (fragment ścieżki w Szczawnicy, granica – Niedzica / Niedzica Zamek), droga bita (Červený Kláštor – okolice granicy)
Opis trasy:Z Krościenka należy jechać ok. 3 km ruchliwą szosą Krościenko–Szczawnica, brak pobocza. W Szczawnicy skręcić na pierwszym dużym skrzyżowaniu (przy Dunajcu) w prawo i przejechać przez most na Grajcarku. Następnie ok. 2 km ścieżki pieszo-rowerowej do granicy (Drogi Pienińskiej; uwaga! spory ruch pieszych i rowerzystów, kilka niebezpiecznych zakrętów zarówno po stronie polskiej, jak i słowackiej). Po przejechaniu granicy (uwaga! kilkudziesięciometrowy odcinek nieprzystosowany do ruchu rowerów) po kilkuset metrach należy skręcić w prawo na rozdrożu. Po ok. 7–8 km jazdy wzdłuż Dunajca (poza 3 krótkimi podjazdami trasa płaska) należy skręcić w prawo na mostek i dojechać do głównej drogi, gdzie należy skręcić w prawo. Dalej jedziemy lekkim podjazdem aż do skrzyżowania przy Spišskej Starej Vsi, gdzie skręcamy w prawo w kierunku granicy (drogowskaz: Lysá n/Dunaj., Št. hr. Poľsko). Za granicą zaczyna się ścieżka pieszo-rowerowa po lewej stronie drogi (kilka km dalej przechodzi na prawą stronę by po kilkuset metrach znów wrócić na lewo; pod górę można nią jechać, jednak w pobliżu zamku w Niedzicy możemy trafić na ogromny ruch pieszych chodzących całą szerokością ścieżki). Na pierwszym skrzyżowaniu należy skręcić w lewo w kierunku Nowego Targu (jest drogowskaz), następnie na rondzie prosto w kierunku Niedzicy Zamku (jest drogowskaz; nie mylić z miejscowością Niedzica, która leży w innym kierunku). Od ronda do zamku dość stromy podjazd o długości ok. 1–2 km. Następnie stromy podjazd w Falsztynie i stromy (9%) zjazd w dół w kierunku Frydmanu. We Frydmanie na głównym skrzyżowaniu należy skręcić w lewo na Krempachy i przez w miarę płaski teren dojechać do centrum Nowej Białej. Tam należy skręcić w lewo w kierunku Białki Tatrzańskiej. Po kilku km na skrzyżowaniu należy jechać prosto (drogowskazy są, lecz wspomnianą drogę prosto ignorują). W Białce po dojechaniu do głównej szosy należy jechać prosto (dość duży ruch samochodów). Zaraz po wjechaniu do Bukowiny Tatrzańskiej należy skręcić w prawo w ul. Wierch Rusiński. Początkowo stromy podjazd przez ok. 300 m, następnie na zmianę lekkie podjazdy, strome podjazdy i krótkie zjazdy w dół przez ok. 5 km. Po dojechaniu do końca drogi należy skręcić w lewo w ul. Wierch Olczański, zjechać krótki odcinek w dół, następnie skręcić w prawo w kierunku Gliczarowa Górnego, gdzie na zmianę będą strome podjazdy i zjazdy. Na rozdrożu w prawo w dół w kierunku Gliczarowa Dolnego. Na kolejnym rozdrożu prosto w dół (uwaga: miejscami bardzo stromy zjazd). Za mostem prosto do centrum Białego Dunajca, następnie w prawo na Szaflary. W Szaflarach za centrum przed mostem w prawo (brak drogowskazu) i ok. 100 m dalej znów w prawo (drogowskaz na Gronków) i ok. 5 km prosto. W Gronkowie w prawo, szosą o dość dużym ruchu, średnio stromym podjazdem ok. 2–3 km. Następnie w Groniu w lewo (drogowskaz na Niedzicę). Kilka km płaskiego terenu, następnie na zmianę lekkie zjazdy i podjazdy w Trybszu i okolicach. Za Trybszem stromy podjazd na Przełęcz Trybską, następnie początkowo stromy, później bardziej łagodny zjazd w kierunku Niedzicy. W Niedzicy na rondzie w lewo. Tuż za Niedzicą na rondzie w prawo. Tuż przed drugim rondem zaczyna się ścieżka pieszo-rowerowa aż do granicy, praktycznie nie ma niej ruchu. Od ronda aż do Krościenka trasa w większości jest płaska lub wiedzie w dół. Na następnym skrzyżowaniu (kilkaset metrów za rondem) w prawo w kierunku granicy. Kilkaset metrów za Lysą nad Dunajcom należy skręcić w lewo na Červený Kláštor (jest drogowskaz). W Červeným Kláštorze na ostrym zakręcie w prawo (ok. 600 m za kładką) należy skręcić w lewo i po ok. 250 m, po dojechaniu do głównej ścieżki pieszo-rowerowej (Drogi Pienińskiej) skręcić w lewo. Po ok. 7–8 km jazdy wzdłuż Dunajca (poza 3 krótkimi podjazdami trasa płaska; uwaga! spory ruch pieszych i rowerzystów, kilka niebezpiecznych zakrętów zarówno po stronie słowackiej, jak i polskiej) dojeżdża się do skrzyżowania, na którym należy skręcić w lewo i po kilkuset metrach przejeżdża się granicę (uwaga! kilkudziesięciometrowy odcinek nieprzystosowany do ruchu rowerów). Następnie ok. 2 km kontynuacji ścieżki pieszo-rowerowej po polskiej stronie. W Szczawnicy przejazd przez most na Grajcarku i ok. 200 m dalej, po dojechaniu do głównej szosy, należy skręcić w lewo i przejechać 3 km ruchliwą szosą, brak pobocza. Przed samym mostem w Krościenku można zjechać na kilkusetmetrową ścieżkę rowerową prowadzącą do Rynku.
Bary, restauracje*:
  • Szczawnica – dużo (trzeba zboczyć z trasy)
  • Červený Kláštor – dużo
  • Niedzica Zamek – dużo
  • Krempachy – brak
  • Nowa Biała – brak
  • Białka Tatrzańska – dużo
  • Bukowina Tatrzańska – brak (dot. wspomnianej trasy)
  • Trybsz – brak
  • Łapsze Wyżne – brak
  • Łapsze Niżne – dużo
  • Sklepy, gdzie można kupić zimną wodę*: